Waarom doet de bank zo moeilijk?

Gemiddelde leesduur: 2 minuten

Een voorbeeld uit de praktijk

Ik had een afspraak met Sjaak die een gesprek wilde om te achterhalen waarom de bank zijn plan niet wilde financieren en wat hij daaraan kon doen. Want het gaat best goed met zijn bedrijf en dan moet het toch mogelijk zijn!

Potjandorie wat doet die bank toch lastig, zei MKB ondernemer Sjaak (48 jaar), ik heb een prachtig plan om door te groeien maar ze willen me niet financieren.

Hier is hoe we het hebben aangepakt:

Analyse van de situatie

We begonnen met een grondige analyse van Sjaaks bedrijf:

  • Financiële situatie en prestaties
    We keken naar de financiële gezondheid van zijn bedrijf en hoe het de afgelopen vijf jaar had gepresteerd.
  • Organisatiestructuur
    We onderzochten hoe het bedrijf was georganiseerd en waar er mogelijkheden waren voor verbetering.
  • Marktanalyse
    We analyseerden de markt waarin Sjaaks bedrijf opereerde en identificeerden behoeften en kansen.

Positieve en negatieve aspecten

Tijdens onze analyse ontdekten we enkele positieve en negatieve aspecten van Sjaaks bedrijf:

Positief:

  • Het bedrijf had een redelijk eigen vermogen.
  • Sjaak was een ondernemende leider die risico’s durfde te nemen en zich volledig inzette.
  • Er waren veel loyale klanten.

Negatief:

  • Sjaaks prognoses waren niet altijd accuraat gebleken, wat het vertrouwen van de bank had geschaad.
  • De winstgroei bleef achter bij de groei van het bedrijf.
  • De cashflow was niet optimaal.
  • Sjaaks voorbereiding voor de bank was onvoldoende.
  • Problemen met het behouden van personeel.

Aanpak van de uitdagingen

We gingen actief aan de slag met de uitdagingen waar Sjaak voor stond:

  • Delegeren
    Om het groeiende bedrijf te kunnen managen, moest Sjaak leren delegeren en vertrouwen op zijn team.
  • Focus op sterke punten
    We concentreerden ons op de sterke punten van het bedrijf en verminderden de aandacht voor minder rendabele aspecten.
  • Marktonderzoek
    Door diep in de markt te duiken, konden we beter inspelen op de behoeften van klanten.
  • Strategisch bedrijfsplan
    We stelden een beknopt en praktisch bedrijfsplan op dat de kern van Sjaaks groeiplannen omvatte.

Resultaten

Het harde werk wierp zijn vruchten af:

  • Verbeterde winstgevendheid:
    Door de focus op efficiëntie en groei wist Sjaak zijn winstgevendheid te verhogen.
  • Meer rust en overzicht:
    Door beter te delegeren kreeg Sjaak meer grip op zijn bedrijf en kon hij met meer vertrouwen beslissingen nemen.
  • Minder investeringsbehoefte:
    Door efficiënter te opereren had Sjaak minder externe financiering nodig.
  • Uiteindelijk succes:
    Na een jaar van hard werken kon Sjaak zijn investeringsplannen realiseren, ondanks de initiële tegenstand van de bank.

Peter de Blank
Peter de Blank
Mijn naam is Peter de Blank, ik help u navigeren door de complexe wereld van ondernemerschap. Na mijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam heb ik vanuit mijn passie meer dan 200 bedrijven mogen begeleiden.

Misschien vind je dit ook interessant

Afhankelijkheid van één klant

Omarm de bedreiging en ontdek nieuwe kansen In de dynamische wereld van het MKB is afhankelijkheid vaak een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant biedt een grote...

Het optimaliseren van de familiedynamiek

Vader wil graag wil dat zijn zonen mede-eigenaren worden, maar de zonen hebben hun eigen ideeën en wensen… Vader Sander (58) heeft een mooi bedrijf opgebouwd waar...

Ga naar de bovenkant