5 redenen waarom veel scale-ups investering of financiering mislopen

Gemiddelde leesduur: 4 minuten

Ondernemers die willen opschalen, hebben vaak moeite om investeerders of banken te overtuigen. Waarom gebeurt dit en wat kun je doen om succesvol te zijn? Een grondige inhoudelijke voorbereiding en een professionele presentatie zijn essentieel, maar er zijn nog veel meer factoren die van invloed zijn. In deze blog gaan we in op de 5 redenen waarom veel scale-ups investering of financiering mislopen.  

1. Niet kunnen aantonen dat er markt voor groei is

Om een serieuze groeistap te maken, moet je duidelijk aantonen dat de markt groot genoeg is voor de geplande groei.

  • Marktpotentieel voor geplande groei: Kun je aantonen dat de huidige marktvraag schaalbaar is? Dit betekent dat we kritisch kijken naar de marktomvang en groeipotentieel.
  • Waardepropositie en behoeftebevrediging: Samen evalueren we hoe het product of de dienst in een echte behoefte voorziet en welke unieke waarde het biedt ten opzichte van de concurrentie.
  • Interactie en feedback van klanten: Regelmatige interactie met klanten is essentieel om hun behoeften en verwachtingen te begrijpen.
  • Nieuwe klanten kunnen bereiken: Welke marketing- en salesstrategieën zijn het beste om de extra omzetgroei te realiseren? Wat gaat dat kosten?

2. (Veel) te optimistische schattingen

Realistische en goed onderbouwde prognoses zijn cruciaal, niet alleen voor het aantrekken van investeerders of financiers, maar ook voor je bedrijf en jezelf.

  • Realistische financiële prognoses: Samen duiken we in de cijfers en baseren we elk aspect van de financiële prognoses op realisme.
  • Wat zijn de risico’s: We maken verschillende scenario’s, inclusief een worst case, en brengen daarbij de risico’s in beeld voor zowel het bedrijf als voor jou als eigenaar.

3. De ondernemer en zijn team zijn er niet klaar voor

Investeerders en financiers kijken niet alleen naar het huidige succes, maar ook naar hoe goed het team is voorbereid om de uitdagingen te beheersen.

  • Vaardigheden: Beschikken jij en je team over de vaardigheden die nodig zijn om alle aspecten van de bedrijfsvoering te dekken?
  • Leiderschap en teamdynamiek: Hoe zijn de leiderschapskwaliteiten binnen je team? Sterke leiders zijn essentieel voor een groeiend bedrijf. Wat wordt je eigen rol binnen het bedrijf als de dynamiek verandert door nieuwe investeringen en mogelijk nieuwe leden in het managementteam?
  • Ga je er echt voor en kun je omgaan met tegenvallers: Verwacht je een investeerder of bank die geen maximale inzet van jou vraagt? Dat is vrij kansloos. Ze zullen ook een financiële inzet van jou vragen die je privé kan raken als het misgaat. Hoe ga je om met tegenvallers? Ben je oplossingsgericht en heb je het vermogen om te schakelen, of blijf je hangen in de problemen?
  • Groei en schaalbaarheid van management: Hoe ga je om met de groei van je bedrijf, zoals het aannemen van meer personeel? Heb je het op orde om dit personeel effectief aan te sturen en hun prestaties te monitoren?
  • Managementinformatiesystemen: Beschik je over managementinformatiesystemen waarmee je essentiële bedrijfsoperaties kunt volgen en sturen?
  • Omgaan met veranderende rollen: Ben je bereid om je rol aan te passen als er een investeerder aan boord komt die een deel van de taken overneemt?

4. Geen praktisch en duidelijk uitvoerbaar plan

Als adviseur benadruk ik altijd het belang van een solide, uitvoerbaar plan. Investeerders en financiers moeten zien dat je niet alleen een visie hebt, maar ook een concrete, gedetailleerde strategie om die visie te realiseren.

  • Praktisch stappenplan: Je bedrijfsplan moet specifieke doelen bevatten voor wat je wanneer wilt bereiken. En wat je gaat doen als een stap sneller of langzamer gaat.
  • Wat ga je wanneer inzetten: Je moet duidelijk maken hoe je geld, personeel en technologie gaat inzetten om maximale efficiëntie te bereiken. Bijvoorbeeld budgetteren van afdelingen, projecten en marketingactiviteiten.
  • Cashflowbeheer: Je moet in je plan uiteenzetten hoe je de cashflow gaat beheren, inclusief hoe je inkomsten genereert, kosten beheerst en zorgt voor voldoende liquiditeit.

5. Zeer belangrijke zaken als bijzaken of sluitpost zien

Soms worden deze zaken gezien als randzaken, maar ze kunnen bij bedrijven tot enorme (financiële) tegenslagen leiden.

  • Relevante wet- en regelgeving: Als ondernemer moet je volledig op de hoogte zijn van alle wet- en regelgeving die invloed kan hebben op je bedrijf en dit goed geregeld hebben.
  • Intellectueel eigendom: Jouw innovaties zijn waardevol. Het is essentieel dat je intellectueel eigendom zoals patenten, handelsmerken en auteursrechten veiligstelt om de bedrijfswaarde te vergroten.

En vergeet zeker niet de presentatie van jouw plannen

De presentatie van jouw plannen voor de investeerder of financier moet er heel goed uitzien. Zowel in een bedrijfsplan, PowerPoint en met een persoonlijke presentatie. Zowel inhoudelijk als qua vorm en stijl. Voor de toekomst van jouw bedrijf is een investering of financiering zo belangrijk dat als je dit ondermaats doet… wat zal een investeerder dan denken?

 

Peter de Blank
Peter de Blank
Mijn naam is Peter de Blank, ik help u navigeren door de complexe wereld van ondernemerschap. Na mijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam heb ik vanuit mijn passie meer dan 200 bedrijven mogen begeleiden.

Misschien vind je dit ook interessant

Groeien en geld

Je hebt ambitieuze plannen met je bedrijf. Misschien wil je een nieuwe productlijn opzetten, je productiecapaciteit uitbreiden, of je marktpositie versterken. Wat je plannen ook zijn, één...

Afhankelijkheid van één klant

Omarm de bedreiging en ontdek nieuwe kansen In de dynamische wereld van het MKB is afhankelijkheid vaak een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant biedt een grote...

Ga naar de bovenkant