Mark, 48 jaar, runt een prachtig productiebedrijf met mooie omzetten, zo vertelde hij mij. De laatste jaren merkte hij echter dat de concurrentie toenam en dat zijn groeicijfers niet meer vanzelfsprekend waren. In de overtuiging dat meer sales de sleutel was tot succes, besloot Mark twee jaar geleden te investeren in sales. Maar ondanks een lichte stijging in de verkoop, bleef de winst uit. Sterker nog, de hogere kosten voor deze verkoopinspanningen begonnen zijn marges te drukken.
Dat was het moment waarop Mark zich realiseerde dat “gewoon” meer geld uitgeven aan sales en marketing voor hem niet werkte.
Samen aan de slag 🤝
We begonnen met een grondige analyse van zijn bedrijf en strategie. Dit zijn de stappen die we hebben genomen:
- Productanalyse: We onderzochten welke producten de hoogste marges opleverden. “Meer verkopen van producten met een lage marge is als geld rondpompen,” vertelde ik Mark.
- Teamgesprekken: We spraken met zijn sales- en backofficeteam om te achterhalen waar verbeterpunten lagen. Hier konden we diverse onderdelen van toepassen.
- Doelgerichte marketing: We her-ontwierpen zijn marketingstrategie, waarbij we focusten op de producten die het beste verkochten en waar de klant de meeste behoefte aan had. Dit betekende dat de website en social media doelgerichter werden ingezet, en klantencontact werd versterkt om herhaalaankopen te stimuleren.
- Productieaanpassingen: We bekeken samen met zijn productieteam hoe de verwachte verkoopstijging de productie zou beïnvloeden. Hierdoor konden we bottlenecks in de productielijn aanpakken.
Resultaten 📊
Het resultaat van deze aanpak was snel zichtbaar:
- 💰 Hogere winstgevendheid: Door de focus op producten met de hoogste marges en betere kostencontrole.
- ✅ Efficiënter productieproces: De productie kon de hogere vraag aan zonder extra kosten te maken.
- 😄 Meer overzicht en rust: Mark had weer grip op zijn bedrijf, zonder dat hij alles zelf hoefde aan te sturen.
Na een jaar wist Mark niet alleen zijn omzet te verhogen, maar ook zijn winst aanzienlijk te laten groeien.
🌐 Wat ik voor jou als MKB-ondernemer kan betekenen:
Heb jij net als Mark behoefte aan gerichte groei in sales én winst? Laten we samen kijken naar hoe we je bedrijf efficiënter kunnen laten werken en tegelijkertijd je winst kunnen verhogen!
Samen met fantastische, zeer ervaren professionals, die de klappen van de zweep kennen, zoals Marco Kuiper (sales, verbinder en genialiteit), Lauren Visser (marketingadvies maar dan écht), en David Weller (coach voor succesvol leiderschap met scherp zakelijk inzicht), werk ik aan succesvolle oplossingen voor MKB-bedrijven die willen groeien in sales en winst.
Misschien vind je dit ook interessant
Groeien en geld
Je hebt ambitieuze plannen met je bedrijf. Misschien wil je een nieuwe productlijn opzetten, je productiecapaciteit uitbreiden, of je marktpositie versterken. Wat je plannen ook zijn, één...
SALES: Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar!
Mark, 48 jaar, runt een prachtig productiebedrijf met mooie omzetten, zo vertelde hij mij. De laatste jaren merkte hij echter dat de concurrentie toenam en dat zijn...
5 redenen waarom veel scale-ups investering of financiering mislopen
Ondernemers die willen opschalen, hebben vaak moeite om investeerders of banken te overtuigen. Waarom gebeurt dit en wat kun je doen om succesvol te zijn? Een grondige...
Afhankelijkheid van één klant
Omarm de bedreiging en ontdek nieuwe kansen In de dynamische wereld van het MKB is afhankelijkheid vaak een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant biedt een grote...
Hoe behoud je de harmonie in het familiebedrijf terwijl er verschillende visies zijn op groei en innovatie?
In de wereld van familiebedrijven is diversiteit aan visies, investeringswensen en leiderschapsstijlen onder familieleden niet ongewoon. Deze diversiteit kan voortkomen uit factoren zoals leeftijd, ervaring, karakter, vaardigheden...
Wat is er nodig om een bedrijf verkoopklaar te maken?
Het verkoop klaarmaken van je bedrijf: een bijzondere mijlpaal.In de wereld van ondernemerschap is het verkopen van je bedrijf een belangrijke mijlpaal die vaak gepaard gaat met...