Wat is er nodig om een bedrijf verkoopklaar te maken? 

Gemiddelde leesduur: 3 minuten

Het verkoop klaarmaken van je bedrijf: een bijzondere mijlpaal.

In de wereld van ondernemerschap is het verkopen van je bedrijf een belangrijke mijlpaal die vaak gepaard gaat met gemengde gevoelens en grote verwachtingen. Als ondernemer heb je mogelijk jarenlang bloed, zweet en tranen geïnvesteerd in het opbouwen en laten groeien van je bedrijf. Maar wat blijft er eigenlijk over wanneer je besluit om de vruchten van je arbeid te plukken en je bedrijf te verkopen? Deze vraag is cruciaal voor elke ondernemer die een exitstrategie overweegt

Als adviseur kwam ik onlangs in contact met Henk, een gedreven ondernemer van 55 jaar. Henk had een duidelijk doel voor ogen: hij wilde zijn bedrijf over vijf jaar verkopen en voldoende overhouden voor zijn toekomstplannen. Samen zijn we aan de slag gegaan om zijn bedrijf te transformeren en de waarde ervan te vergroten, zodat hij zijn doelen kan bereiken.

Analyse van waardeverhogende en -verlagende aspecten

Samen met Henk heb ik een grondige analyse uitgevoerd van zijn bedrijf om de factoren te identificeren die de waarde beïnvloeden. De punten die we samen in kaart brachten bestonden onder andere uit de klantrelaties, productmix, leiderschap, voorraad, juridische kwesties. Hieruit kwam het volgende naar voren.

Waardeverlagende aspecten van het bedrijf

  • Henk onderhoudt als enige een intensieve relatie met zijn klanten.
  • 25% van de producten bracht verlies.
  • Hij stuurt de 15 medewerkers directief aan en er is weinig verantwoordelijkheid gedelegeerd.
  • Grote wat verouderde voorraad aanwezig.
  • Frequente terugkerende problemen die voorkomen moeten worden.

Waardeverhogende aspecten van het bedrijf

  • Aftersales en service wordt door klanten zeer gewaardeerd.
  • Naast de producten worden service abonnementen verkocht. Dit zorgt voor een stabiele inkomensstroom en bindt de klanten.
  • 80% van de winst komt uit één onderscheidende productgroep.

We ontdekten dus verschillende aspecten die een waardeverlagende werking hadden, zoals een gebrek aan gediversifieerde klantrelaties, verliesgevende producten, gebrek aan delegerend leiderschap, overmatige voorraad en juridische problemen. Tegelijkertijd waren er ook waardeverhogende elementen, zoals gewaardeerde aftersales en service, stabiele inkomsten uit serviceabonnementen en een winstgevende productgroep.

Vervolg: actiegerichte strategieën in aanloop naar de verkoop van het bedrijf

Met deze inzichten hebben Henk en ik samen doelgerichte strategieën geformuleerd om de waarde van zijn bedrijf te vergroten:

  1. We hebben besloten om te stoppen met verliesgevende producten en de voorraad te saneren, wat heeft geleid tot een efficiëntere bedrijfsvoering.
  2. Door het verbeteren van offertes, leveringsvoorwaarden en het vastleggen van procedures, hebben we juridische problemen kunnen voorkomen en risico’s kunnen minimaliseren.
  3. We hebben geïnvesteerd in het uitbreiden van de winstgevende productgroep, wat heeft geleid tot een hogere winstmarge en meer stabiliteit.
  4. Samen hebben we gewerkt aan het herstructureren van Henk’s klantencontacten en leiderschapsstijl, waarbij we de juiste medewerkers hebben betrokken om taken te delegeren en een meer rustige en bedachtzame benadering te implementeren.

Deze acties hebben geleid tot de volgende resultaten en vooruitzichten

Het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen. Henk heeft aanzienlijke verbeteringen gezien in zijn bedrijfsresultaten:

  • Een aanzienlijke stijging van de winst en bedrijfswaarde.
  • Meer rust en overzicht voor Henk zelf, wat heeft bijgedragen aan zijn welzijn als ondernemer.
  • Een solide basis gelegd voor een succesvolle verkoop over vijf jaar.

Wil jij ook je bedrijf verkopen?

Het verhaal van Henk illustreert de kracht van proactieve strategische planning en het nemen van doelgerichte acties om de waarde van een bedrijf te vergroten. En dat is iets wat je niet alleen hoeft te doen. Als MKB-ondernemer kun je profiteren van iemand met de juiste kennis, die een diepgaande bedrijfsanalyse kan organiseren, strategisch advies levert en waardecreatie toevoegt om jouw onderneming naar nieuwe hoogten te brengen.

Kan het kwaad om hier eens over in gesprek te gaan?

Peter de Blank
Peter de Blank
Mijn naam is Peter de Blank, ik help u navigeren door de complexe wereld van ondernemerschap. Na mijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam heb ik vanuit mijn passie meer dan 200 bedrijven mogen begeleiden.

Misschien vind je dit ook interessant

Het optimaliseren van de familiedynamiek

Vader wil graag wil dat zijn zonen mede-eigenaren worden, maar de zonen hebben hun eigen ideeën en wensen… Vader Sander (58) heeft een mooi bedrijf opgebouwd waar...

Waarom doet de bank zo moeilijk?

Een voorbeeld uit de praktijk Ik had een afspraak met Sjaak die een gesprek wilde om te achterhalen waarom de bank zijn plan niet wilde financieren...

Ga naar de bovenkant